We horen allemaal dat je origineel moet zijn in je sollicitatiebrieven en cv’s, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Reclameman Jeff Scardino nam een radicale stap: hij zette al zijn mislukkingen op zijn cv. Hij werd meteen uitgenodigd op gesprek.
Solliciteren voelt altijd een beetje als het oppoetsen van één kant van de medaille.
Natuurlijk, je hebt je diploma behaald. Maar je hebt ook een jaar verprutst met in het bestuur van een studentenvereniging zitten, waar je letterlijk niets wijzer van bent geworden. Je hebt bij een gerenommeerd bedrijf gezeten, maar aan die tijd word je liever niet herinnerd: wat een ellende. En na je scheiding ben je veel te lang in die ene functie blijven steken. Je had wel wat anders aan je hoofd.
Maar dat soort dingen zet je allemaal níet op je cv. Toch?
Jeff Scardino, creatief directeur bij marketinggigant Ogilvy & Mather deed dat juist wél. Hij noemt het een ‘relevant cv‘. Alle mislukkingen, slechte referenties en eigenschappen waar je niets mee kunt, staan erop.
'Eerste jaar niets gepresteerd'
'Maak niet de beste aantekeningen tijdens vergaderingen, maar het lijkt alsof ik iets aan het doen ben omdat ik zit te tekenen', staat er bij de 'niet-vaardigheden' van Scardino. Zijn huidige functie omschrijft hij zo: 'Werkte aan drie voorstellen die het niet werden. Slaagde er niet in iets waardevols te produceren tijdens mijn eerste jaar hier. Verkocht geen wereldschokkende ideeën aan UPS of American Express.' En bij opleidingen vermeldt hij: 'Relatie met een vrijgevochten meisje dat mijn eerste jaar verpestte.'
En? Werkt het? Scardino nam de proef op de som. Hij solliciteerde op tien vacatures, waarbij hij twee brieven stuurde onder verschillende namen. Eén conventionele brief en één 'relevante' brief met het pijnlijk eerlijke cv. Alle functies spraken hem oprecht aan, en voor alle tien achtte hij zichzelf geschikt.
'Erg verfrissend'
Het resultaat? Op het normale cv kwam één reactie en nul uitnodigingen voor een gesprek. Het 'relevante' cv lokte acht reacties uit en vijf uitnodigingen om eens te komen praten.
"Helaas, de functie is al vervuld, maar ik zou dolgraag meer horen over je project. Echt onze manier van denken", schreef een bedrijf. "Ik zie honderden cv's per jaar dus het was erg verfrissend om een andere aanpak te zien", schreef een ander bedrijf. "Ik heb je brief aan mijn collega's laten zien en iedereen staat te popelen om je te ontmoeten."
Zelfs de bedrijven die dachten dat het om een grap ging, werden verleid tot een reactie. Een nog betere bevestiging van zijn idee, vindt Scardino. "Dat stelde me in staat het gesprek aan te gaan en uit te leggen waar ik mee bezig was. En ze snapten het."
Nou zit Scardino natuurlijk in de creatieve hoek, waar bedrijven misschien eerder open staan voor het onverwachte. Maar toch, eerlijkheid en je kwetsbaar opstellen zijn goede eigenschappen. Niet geschoten is altijd mis.